diumenge, 1 de gener del 2023

Avui fa cinquanta tres anys

 

Si, avui fa cinquanta tres anys que un mati de l’1 de gener del 1970 vaig fotografiar a una de les nenes que estaven fent cua per lliurar la carta al Patge Faruk. Si la pintora del mural de la placeta de l’Ateneu d’Igualada no hagués plagiat la meva fotografia, segurament avui jo no hauria recordat el seu aniversari. I al fer-ho he reviscut aquell matí com si fos avui. Recordava que només havia fet una fotografia de la nena, i el full de contactes m’ha demostrat que recordava bé. En aquells anys ningú disparava el nombre de fotografies que fem avui, ja que el material fotogràfic era costós i si un sap que vol, també sap quan té la fotografia que volia. Jo vaig saber que la tenia, però també vaig ser conscient que l’hauria de re-enquadrar, ja que al prioritzar l’expressió de la nena no vaig poder definir exactament l’enquadre. 
 
«Una bona fotografia aguanta el pas del anys» i jo crec que la fotografia que avui ens ocupa n’és una d’elles. 
Han passat cinquanta tres anys i si els responsables del mural: la pintora Núria Riba, la poderosa Comissió de Reis, els tècnics del Departament de Cultura i el Regidor de Cultura de la ciutat d’Igualada, la meva ciutat, no han estat capaços de trobar-ne cap altra (entre les milers que estic segur que existeixen) per plagiar vol dir que sí, estem davant d’una fotografia icònica. 
Ella no és una obra anònima, ja que el seu creador té nom i cognoms i ambdós - fotografia i fotògraf - ens mereixem respecte, i atès que tenim en nosaltres hom que no guarda les lleis que entre tots ens hem donat a la nostra comunitat tenim un problema. 
 
Negar la realitat no fa que aquesta s’evapori, és volatilitzi, es dilueixi o s’esfumi davant nostre i, la realitat és que la imatge de l’esquerra, del díptic que acompanya aquesta reflexió correspon al negatiu nombre 10 del rodet de B/N 6x6 que vaig revelar jo mateix al laboratori instal·lat a meva l’habitació i que he escanejat de la fulla de contactes per mostrar-vos d’on neix la fotografia de la dreta. Sí, aquesta fotografia que s’ha utilitzat sense el meu consentiment i obviant-ne la meva autoria infinitat de vegades. Sí, aquesta fotografia que alguns s’atreveixen a dir que jo no en sóc l’autor. Sí, aquesta fotografia que vaig reservar-l’hi la pàgina 147 del llibre «Josep Bou. IGUALADA» editat l’any 1997. I, sí, aquesta fotografia que sense cap decòrum la pintora, Núria Riba, del mural de la placeta de l’Ateneu d’Igualada ha plagiat amb el beneplàcit de l’Ajuntament d’Igualada. 
 
Fotògraf